Doorgaan naar hoofdcontent

Boro stitching





Er gaat niks boven een heerlijk rondje rondneuzen op het internet. De verschillende social media met daar achteraan steevast zeer inspirerende blogs. Zoveel creativiteit van over de hele wereld komt dan via de computer, Ipad of mobiel hier in het Quiltatelier binnen.

Zo ook deze techniek: "Boro" stitching. 
Boro is verbonden met Sashiko en deze borduurtechniek wordt gebruikt om verschillende indigo stofjes aan het originele kledingstuk vast te zetten. Oftewel: het repareren van de kleding. Anders dan bij Sashiko, waar met contrasterende katoenen garens geometrische en grafische patronen worden gemaakt.

Nu heb ik geen geverfde indigo stofjes liggen. Maar op sommige social media lieten ze zien, dat het ook goed te doen was met quiltstoffen. 
Laat ik nu net van die mooie nieuwe in de stoffencollectie hebben, in de webwinkel en in het Quiltatelier.

Perfect om deze techniek eens uit te proberen.







Oké, de stofjes zijn uitgezocht, nu nog stof voor de ondergrond en natuurlijk iets dikker garen dan naaimachine garen en het moet ook geen borduurgaren zijn.  Deze garens zijn er perfect voor, dacht ik zo. Verschillende diktes en verschillende kleuren. Een bakje vol vrolijke kleuren.
 Een bakje vol vrolijke kleuren
En voor de ondergrond heb ik nog wat spijkerstof liggen. Overgebleven uit de tijd, dat ik nog spijkerbroeken in elkaar naaide voor de jongens en mezelf.
Een embroidery naald met een groot oog en vingerhoed nog en ik kan los.
De prachtige bloemenlapjes worden met kopspelden op hun plaats vastgezet en een contrasterende kleur garen zoek ik erbij uit. Met simpele steekjes zet ik de lapjes vast en stik ik er omheen.


Nu hoeven het niet alleen maar rechte steekjes te zijn. Hier en daar een scheef gezet steekje mag ook, een sterretje of maak eens een zigzag steekje.
Probeer het lapje op te vrolijken tot jij denkt, dat het klaar is.



Nu het lapje klaar is, kun je er wat anders van maken. 
Wat dan?

Nou, ik heb zelf een patroon van "zip up tray pouch” van Aneela Hoey via het internet gekocht .

Foto's van de zip up tray met de boro techniek.





GROETJES MIRANDA

Reacties

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA