Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe ga ik te werk

Met een toch voor sommigen dit vrij moeilijke applique blok.
Bij een applicatie zit er meestal een tekening bij. Ik noem dit ook wel een bouwtekening want het ene stukje ligt over het andere stukje heen. Maar hoe zie en weet je dit. Delen dat onder andere applique delen liggen worden soms aangegeven met een stippellijn of de getekende lijn loopt niet door.
Heel soms wordt dit helemaal niet aangeven, net als bij deze applique blok. Ik pak dan de kleurpotloden erbij. Door dat je een wit met zwarte lijnen patroon hebt zie je het bos door de bomen soms niet meer. Door goed te kijken en de eerste applique delen in te kleuren krijg je langzaam maar zeker vat op het patroon.
Op de foto is te zien welke delen als eerste gedaan kunnen worden. Ik heb er helaas geen foto gemaakt van de mand die als eerste erop is geappliqueerd. Met behulp van een Bais-maker is deze mand gemaakt.

TIPS:
De steeltjes en blaadjes zijn naar de mand delen erop geappliqueerd. De uiteinde hiervan maak ik altijd ietsje langer. Zo voorkom je dat ze er onderuit piepen bij de bovenop liggende applicatie deel waar ze een stukje onder komen te liggen.



Een goeie scherpe schaar, vingerhoed en een prikpen zijn mijn extra hulpmiddelen om een applicatie erop te naaien.

Een bloem bestaat meestal uit verschillende opbouw delen. Zo kun je met stof er verschillende diepte aan de bloem mee geven.




Ik werk met de back thread basting techniek. Dit betekent dat de gehele tekening van applique blok op de achterkant van mijn achter grond stof staat. Hierdoor is het dus mogelijk om bepaalde onderdelen die elkaar niet overlappen, er alvast op te rijgen. Dit vind ik een leuk klusje voor bij de koffie. 



Klik op een foto om het van dichterbij te kunnen zien. De zwarte draad die je ziet wordt later weer verwijderd bij het appliqueren. 

In de irissen is het gele reverse applique toegepast. Het onderliggende gele stof wordt later naar boven geappliqueerd. Door middel van het inknippen van de desbetreffende patroon deel in het boven op liggende stof.



Met wat extra kleine yo-yo die in drieën worden gedeeld met een stevige draad. Creëer je een vergeet mij niet bloemetje en het middelste deel van een iris bloem.


De clematis bloemen krijgen met behulp van een strookje geraffelde stof een hartje. Met de textiel potloden is het midden daarvan geel aangebracht.

Als laatste zijn de kleinste steeltjes erop geborduurd met een steelsteekje met twee borduurdraden.



Dit is het eind resultaat dan. Aan de pennen op de foto kun je ongeveer bedenken hoe groot de bloemen mand in het echt is geworden. 




Groetjes Miranda/ Quilt-Fûgeltsje

Reacties

  1. Leuk om te zien hoe je de mand opbouwde. Erg mooi geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duidelijke uitleg Miranda. Ik denk dat menigeen hier wat aan kan hebben. Heerlijke techniek vind ik de back basting techniek. Wordt vaak door mij toegepast. Fijne week!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me heel ingewikkeld ,ik zou het niet kunnen fijn dat je daar het geduld voor hebt het is heel mooi gedaan .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA