Doorgaan naar hoofdcontent

De puzzel in het rood

Ik geloof dat het ongeveer twee jaar terug was, dat ik samen met mijn schoonmoeder (mem) een plaatje van een rood met witte quilt tegenkwam in een quiltboekje. In die tijd waren deze quilt samplers hot in Amerika. Er zullen toen vast en zeker wel van die patronen te koop zijn geweest, alleen zijn de quilt blokken daar meestal zo groot: 50 bij 50 cm.
Terwijl mijn grootste patchwork blok een afmeting heeft van 30 bij 30 cm. Die 20 cm kan ik heel goed in een ander patchwork blok gebruiken. De keuze was dus snel gemaakt om ook z'n quilt samen te stellen. Alleen in een iets kleiner formaat met geen stitchery maar echte kruissteekjes. 


Ik denk ook, dat we allebei vielen voor de kleur rood van die quilt. In de loop der jaren hebben we dan ook heel veel lapjes rood al aangeschaft. En dat kwam nu goed van pas. Nu alleen het patroon nog.
Hmmm, nu zijn alle patchwork blokken al een keer uitgevonden, dus dat was niet moeilijk. Het grote boek met 5500 patchwork blokken werd tevoorschijn gehaald. En de blokken konden zo uitgezocht worden.
Nu nog de afmeting van de verschillende patchwork blokken bepalen. Daar gebruiken wij ruitjespapier van 5 mm voor. Twee blokjes van 5 mm staat voor 10 cm. En zo zijn wij begonnen met deze prachtige quilt puzzel.


Meestal belde ze me 's morgens of 's middags op met de woorden, dat de koffie klaar was en dat ik wel kon komen. Ja, ik ging altijd naar haar, want mijn schoonmoeder is al jaren niet fit. Nu lacht ze altijd, klaagt nooit en er kan altijd van alles.

Tijdens het koffiedrinken waren we dan druk in gesprek over de patchwork blokken, die nog gemaakt moesten worden, waar ze in de quilt terecht zouden komen, maar ook hoe je ze het beste in elkaar kon naaien, zo makkelijk mogelijk met het beste eindresultaat. Ze liet me dan ook de blokken zien, die al klaar waren en vroeg dan om mijn mening. Meestal over het kleurgebruik. Ook al was de hoofdkleur rood.


Er zit toch heel veel verschil tussen rood en rood. Ook voor de plaats van het blok in de quilt is de kleurstelling heel belangrijk. Twee donkere rode blokken tegen elkaar aan is beslist niet handig. Waarom? Omdat de blokken dan in elkaar vloeien van kleur en het patchwork motief dan niet mooi tot zijn recht komt.

Nu was de top in een korte periode wel klaar. Ook waren er al door mijn schoonmoeder een aantal blokken doorgepit met dikker rood garen. Tot haar gezondheid het liet afweten. De top bleef liggen.
Och, voor mij is dat niet erg hoor, zo'n U.F.O. Die kan ik net zo goed wel laten zien. Maar de gezondheid van mem ging mij toch wel wat zwaarder af. Gelukkig gaat het momenteel weer redelijk goed met haar en zowaar: de top is ook helemaal af gekomen.
Door al het voorwerk, tijd en het kletsen zo samen over deze quilt is dit een hele bijzondere quilt geworden.

Nu lag het idee dan ook al heel om hier een cursus in te gaan geven. Eindelijk is het zover: dit quilt seizoen gaat het toch echt gebeuren.
De 77 verschillende patchwork blokken worden verspreidt over 2017 en 2018 in een cursus. Het is een quilt cursus voor gevorderden en er kan heel veel liefde en tijd in gestopt worden. Met als eindresultaat een prachtige quilt.
Meer informatie is terug te vinden HIER of neem gerust contact op met mij.


GROETJES MIRANDA


Reacties

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA