Doorgaan naar hoofdcontent

regiodagen Friesland

Ja waar zal ik beginnen. Ik denk maar bij de eerste foto.
De regiodagen in Friesland zijn twee vrijdagen achter elkaar in maart. Allebeide vrijdagen was ik aanwezig maar daarover zo meer.
Afgelopen vrijdag was het zover. Samen met moeders en zuslief en niet te vergeten een vriendin van mijn schoonmoeder, zijn we naar de regiodag geweest. De dag ervoor alle spullen bij elkaar gezocht die ik nodig had voor deze dag. En niet te vergeten de quilts die ik met "show and tell" wilde laten zien.
Helaas zijn er maar drie foto's van gemaakt en die zijn alle drie van deze quilts. Maar jullie snappen wel dat ik de quilt van "affairs of the heart" ook heb laten zien.

Ja hier sta ik dan op het podium.
 Natuurlijk heb ik meer foto's van de andere tentoongestelde quilts gemaakt.
Er wordt namelijk heel wat af gequilt hier in Friesland. Alleen als ik die ook allemaal in deze blog bericht
moet plaatsen, wordt het een erg lang bericht.
Dus neem maar van mij aan dat er veel mooie quilts waren/werden  geshowd.

Maar nu komt het. Ik ben erg trots. Nee niet op mezelf maar op mijn schoonmoeder want ik sta er alleen maar bij om mooi te zijn. Ik zal het een beetje in het verhaal in het kort vertellen.
 Mijn schoonmoeder is gevraagd door Klazien ( cursus leidster van de lapkekatten ) om haar eigen gemaakt Frieskostuum te showen en hierover te vertellen. Nou mijn schoonmoeder wilde dit voor haar nog één keer doen.
Ze heeft dit vorig jaar ook gedaan op de slotmiddag van de quilt groep lapkekatten. Alleen dan zonder mij.
Nu, op de beide regiodagen heb ik dit samen met haar gedaan. Zij vertelde over haar Frieskostuum wat het allemaal was en ik trok elk kledingstuk één voor één aan. 
Hier beginnen we. 
Ik kom op in het ondergoed wat ze vroeger aan hadden.

Een vrijschieter, een wit befje, een katoenen mustje en daarover een zwarte muts.
Oja en schoenen met een strikken en  zilveren gespen.

De witte katoenen onderrok met kanten versierd.

Hier heb ik de tweede bont onderrok aan. Ook versierd met kant.
De boven rok met het paisely motief heeft ze in haar handen vast.

De onder kant van mij is zover als aangekleed.

Hier verteld ze iets over het motief en het bezemband dat aan de onderkant van de rok  is bevestigd.

Het kostuum jack  met de zeer mooie mouwen. Hier had ze geen bestaande patroon van.
Samen met haar man hebben ze dit patroon uitgetekend en gemaakt.
In de mouwen gaat een mouwkop van stugge tule in.
Zo komt de mouw nog mooier tot zijn recht.
Er zitten alleen maar haakjes en kleine knopen aan.
Je bent er wel even zoet mee.
Achterkant. 
Hier heb ik geen foto's van maar dan komt  het oorijzer, de voorhoofsnaald en de floddermust.
De halssieraarden bestaat uit een ketting, tipdoek en oorbellen.

Ik krijg een schort voor met daarover aan de rechterkant de tas met de snuif- en pepermuntdoos, beursje  en links de chateleine. Het dames gereedschap. Een schaar, speldenkussen en koker voor de naalden.
Een mooie rode lint om mijn taille maakt het geheel af.
Mag ik jullie voorstellen  het Fries kostuum in empire style. 

Voorkant

Achterkant




Zo liepen ze de rijke boerenvrouwen vroeger er bij.
Waarom die trots. Nou het kostuum heeft mijn schoonmoeder zelf gemaakt. Er zit heel wat uurtjes en liefde in verwerkt.
Het is een prachtig gemaakte Frieskostuum. 
En ik vond het super geweldig dat ik het mocht showen.


Ps. Ik zal ongetwijfeld wel wat zijn vergeten te vertellen of verkeerd op geschreven hebben over dit unieke kostuum. 
Neem me dat alsjeblieft niet kwalijk.

Groetjes Miranda

Reacties

  1. Geweldig wat ontzettend mooi. Bij iedere laag kleding voer je de spanning op en ohh wat heeft je schoonmoeder hier veel uurtjes werk en liefde in zitten.
    Ech genieten hoor!!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw kan me helemaal voorstellen dat je hier trots op bent. Ik heb zitten genieten van je verslag :-)
    Groetjes,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw dit is mooi, kan me voorstellen dat je trots bent. Het is gewoon gaaf en zo mooi gemaakt. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu je mag er ook nog bijschrijven dat het is goedgekeurd door het Friese kleding comité, zag dat op Willeke haar blog. Prachtig wat een schitterende creatie, mijn complimenten aan jouw schoonmoeder! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verhip! ben ik vergeten de foto's van de quilts naar je te mailen! sorry! ze komen er aan...morgen denk ik :-) het was leuk met zijn allen daarheen! en het is zeker een kostuum om heel trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit toch mooi! En dat ze het helemaal met de hand heeft gemaakt is helemaal super.
    Komt het kostuum nu in een museum? Is toch sonde om het thuis in de kast te hangen. Dit moet bekeken worden.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt de eerste regiodag super geshowd, ik heb met bewondering zitten kijken.
    Ontzettend grappig dat ik je blog al volgde, maar niet wist dat jij het was ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zie jij er mooi uit in het Friese kostuum ik heb ooit de Arnemuidese dracht van mijn schoonmoeder aan gehad.
    Jammer dat de dracht verdwijnt maar ik schiet toch liever snel in mijn eigen kleren want het is toch een heel gedoe voor je aangekleed bent.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt het mooi geshowed en wat een werk heeft je schoonmoeder verzet om deze mooie en bijzondere kleding in elkaar te zetten...dank dat we hier in mee mochten delen...
    groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA