Doorgaan naar hoofdcontent

Blok 12 BCQ, Jonas en nog meer


Blok 12 van de bright colors quilt.



Dit is de laatste patchwork blok van de BCQ.

 Download hier het patroon van blok 12.

Download hier de mallen voor blok 12.

Naai de blokken, als je ze allemaal klaar hebt, aan elkaar met sasing banen van 3cm breed
 ( incl.naadtoeslag) en de lengte is de breedte van je blok.
De 12 sashing banen zorgen ervoor dat de patchwork blokken aan elkaar komen.
Dus 3 in de bovenste en onderste rij van vier patchwork blokken.
Aan allebeide zijkanten komen er ook 3 sashing banen. Maar met deze begin je en eindig je mee.
Zie foto hier onder. Vergroot hem anders even, dan wordt het misschien duidelijker.



Naai de boven- en onderkant en zijkanten nog niet tot een vierkant aan elkaar. Er komt nog een middenstuk voor de applicatie.  Wat je nu wel kan doen als je de randen klaar hebt, is alvast bepalen hoeveel stof je nodig hebt voor de applicaties.
Reken sowieso extra naadtoeslag erbij. Hoeveel naadtoeslag erbij komt, ligt aan op welke manier je gaat appliceren.
Festonneren met de naaimachine neemt iets minder stof op.
De needle turn en met de hand festonneren zou ik aan beide kanten 2 tot 3 cm extra naadtoeslag erbij snijden.
Ook heb ik alvast een raster motief in het binnenstuk gequilt. Dit heb ik met de naaimachine gedaan, maar kan ook met de hand. Gebruik hiervoor een lichte tussenvulling.
Over twee weekjes kun je de applicaties patronen downloaden van mijn blog.
Misschien wil je iets anders dan wat ik erin heb geappliceerd. Ik zou zeggen vooral doen.

Veel plezier.


----------------------------------------------------------------------


Jonas de muis


Jonas staat al vrolijk bij de anderen eigen gemaakte beren en konijnen bij mij in het vensterbank.
Dit was voor een werkje tussendoor. Omdat ik bijna niks kon met mijn arm, heb ik het toch voor elkaar gekregen om Jonas te maken. Al met al heb ik er een hele week over gedaan. 
Ik kan echt niet stil zitten. Gelukkig kon ik de meeste onderdelen met de naaimachine in elkaar naaien.
Ondertussen, als ik dit bericht aan het tikken ben, gaat het met mijn arm gelukkig weer beter. 
Dus kan ik rustig weer wat andere projecten van mij oppakken.
Heerlijk gevoel is dat weer.
En nee, ik zit niet een hele dag of alle dagen van de week achter de naaimachine.
Ook ik heb wel eens een dag dat ik denk van plof er maar in. Vandaag eventjes niks.

Maar op de dagen dat ik geen cursus geef, ben ik bezig met.....
mijn eigen ontwerp applicatie/ patchwork quilt.
De top is ondertussen klaar.
De afmeting van de quilt is ongeveer een 1.10 cm bij 1.10 cm.

leave blomkes
Nu heb ik nog twee quilt projecten. Valt mee dus.
Met één ben ik al redelijk ver. Als ik nog een paar patchwork blokjes erbij kan maken en dan kan ik de top in elkaar zetten. Deze komt zo af en toe langs vliegen op de blog van 
Met de andere ben ik nog niet zolang bezig.
Ik kreeg het idee van iemand tijdens de quilt bee, en dacht direct... wat lijkt mij dat een leuke quilt om te gaan maken. 
Er is een patroon van te krijgen maar ik krijg het niet voor mekaar om het te bestellen.
Eigenlijk maakt dat ook niet uit of ik het patroon heb of niet, want ik geef er  negen van de tien keer toch een eigen draai aan. Ik hou wel van een uitdaging. 
Nou dat gaat deze wel worden.
Ik heb al wat blokken getekend en uitgewerkt als patchwork blok.
In deze quilt komen geen applicaties in voor. Tenminste dat heb ik nog niet in mijn hoofd.


Dit zijn de blokken tot nu die ik voor deze quilt heb gemaakt.

dubbele cardtrick 20 bij 20 cm
Groot hart met klein hartje erin. 20 bij 20 cm

Twee blokjes van 15 bij 15 cm.

Op naar de volgende blokjes. Ik heb er één getekend op papier die ik nog verder uit moet werken.
Deze laat ik zien in het volgend blog bericht.

GROETJES MIRANDA



Reacties

  1. Wat ben je druk en wat laat je veel moois zien. Prachtig dat quilt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks je blessure zit je niet stil.
    Mooie werkjes laat je weer zien.
    En je muis ohhhhh ik ben flieft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie vrolijke quilt is de BCQ en de muis zo lief en grappig. De andere quilt en blokken vind ik ook erg mooi. Gelukkig gaat het weer wat beter met je arm.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA