Doorgaan naar hoofdcontent

De blauwe medalion quilt


Uit mijn workshop  "Wat kan mijn naaimachine allemaal",  is deze medaillon-quilt ontstaan. Blauwe patchworkblokjes met daar tussenin licht gekleurde blokken. Op deze blokken ben ik los gegaan met al die leuke steekjes die mijn naaimachine kan, samen met de hulp van de ‘circulair attachment' van de Pfaff naaimachine.
Op mijn facebook pagina  kun je een filmpje bekijken van deze ‘circulair attachment'. De steekjes zijn gemaakt met een blauw gemêleerd Silk borduurgaren voor op de naaimachine van het merk Mettler.


Dit is één van de cirkels die zijn gemaakt met de ‘circulair attachment’. In totaal heb ik hier twee  van gemaakt. De beide cirkels zijn verschillend.



Door met een Frixion pen lijntjes te tekenen op je stof blijft je regel van (sier)steekjes mooi recht. Je bent gauw geneigd om de stof iets scheef te trekken met het naaien. De lijntjes voorkomen dit.
Op de foto is het open applicatievoetje te zien. Hiermee heb je goed zicht op het steekje waar je mee bezig bent.

Ook ideaal om mee te festonneren op je naaimachine.


 De regels zijn hier klaar. Het heeft wel wat weg nu van een randje per week te borduren. Alleen kost mij dit een ochtend of een middag om deze sierrandjes te maken.
.


Elke medaillon quilt heeft een midden. Ook die van mij. Het alfabet is genaaid en op het eind komt er een boompje aan elke kant van het huisje.


Het midden ligt in een ster en eromheen zijn de blokken met de cirkels te zien.


Nu heb ik de Pfaff quilt expression 4.0, maar op de meeste naaimachines zitten verschillende steekjes die gebruikt kunnen worden om zoiets te kunnen maken.



De rand eromheen is gemaakt met steek nummer 2. Dit is een driedubbele rechte steek. Het enige waar je op moet letten, is wanneer de steek opschuift.


Wil je ook graag meer weten wat jou naaimachine allemaal kan, geef je dan op voor de workshop"wat kan mijn naaimachine allemaal". Ik durf te wedden dat hij meer kan dan alleen voor en achteruit. ;0D
De rand er omheen is gemaakt met steek nummer 2. Dit is een drie dubbele rechte steek. Het enige waar je op moet letten is wanneer de steek op schuift.



GROETJES MIRANDA

Reacties

  1. Het is een erg mooie quilt geworden. Leuk idee om het met de machine te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie quilt en mooie randjes kun je maken op de naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, wat een enig effect en wat kan je naaimachine veel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA